Občas si s každým ze synů zvlášť věnujeme společně strávený den. František měl přání, abychom ten den zakončili v kralupském kině filmem věnovaným významné osobnosti slovenské populární hudby Karolu Duchoňovi.
Scénář filmu Duchoň vychází z divadelní hry Slovenského komorního divadla v Martině. Jeho autory jsou Róbert Mankovecký a Jiří Havelka. Režisérem filmu, který trvá 99 minut je Peter Bebjak. Do hlavní role obsadil Vladislava Plevčíka. Je výborný. Většinu písní ve filmu zpívá a to buď živě, nebo s pomocí úpravy hlasu umělou inteligencí. Není potvrzeno, které písně jsou původní, ale například u hitu V dolinách by se mohlo jednat o originální nahrávku.
Kino Vltava v Kralupech nad Vltavou je krásné a má kapacitu 280 míst. Bylo nás tam dvanáct, většinou ženy. Od začátku jsme měli pocit, že místo toho, aby film vyzdvihoval Duchoňův talent, jedinečný hlas a popularitu, soustřeďuje se na jeho problémy s otcem, alkoholismus, dluhy a sebeničivý životní styl. Divák nemá šanci pochopit, co Duchoně formovalo jako člověka i umělce.
Až mi to připadá jako záměr. Snižovat osobnost. Filmy posledních let např. o Němcové, Smetanovi, Bartošové nebo Duchoňovi kloužou po povrchu a soustřeďují se na tragédii namísto talentu a neukazují, co tyto lidi dělalo umělci, kteří ovlivnili generace.
- Božena Němcová nebyla jen nešťastně vdaná žena, ale především průkopnice moderní české prózy.
- Bedřich Smetana nebyl jen nemocný skladatel, ale geniální tvůrce, který svým dílem položil základy české hudby.
- Iveta Bartošová nebyla jen oběť médií, ale talentovaná zpěvačka s obrovskou popularitou.
- Karol Duchoň nebyl jen alkoholik, ale především zpěvák s jedinečným hlasem, který dokázal nadchnout davy a jehož písně žijí dodnes.
Pokud film redukuje život osobnosti na sled nešťastných událostí, ztrácí se jejich podstata. Divák se pak nedozví, proč si je vlastně dodnes pamatujeme a proč jsou jejich díla tak důležitá. V případě Karola Duchoně film neukázal, jak jeho talent a charisma přinášely lidem radost. Příběh by tím získal na hloubce a vážnosti, aniž by bylo nutné přehnaně zdůrazňovat jeho pády. Nebo to byl záměr?
Co si může divák myslet, když ve filmu Duchoň je pouze jeden delší autentický záběr! Není bohužel ze zpívání, ale z vystoupení Karola Duchoně 4. února 1977 v pražském Divadle hudby, kdy textaři, hudebníci a zpěváci, včetně Karla Gotta, podpořili tzv. Antichartu. Těch umělců bylo celkem údajně sedm tisíc!
Věřím, že se v budoucnu podaří vytvořit dílo, které bude poctou talentu, a ne jen dramatizací tragédie. Věřím, že uvidíme, co umělce vyneslo na vrchol. Jejich talent, vášeň a odhodlání. Takové filmy by mohly přispět k tomu, abychom tyto osobnosti lépe pochopili a vážili si jejich umění. Ostatně, pusťte si některou z písní jedinečného zpěváka Karola Duchoně.
Jiří Klapka
P.S. A jako bonus úvaha Martina Chodúra o Karolu Duchoňovi - Co dělá tohoto zpěváka výjimečným? Proč je pro něj inspirací? A co se můžeme z jeho projevu naučit?